2013. január 22., kedd

Az őszinteség látszik

Szőcs Petra fotója
Egy kicsit még időznék az előbbi bejegyzésben kicsit kurtán(-furcsán) elintézett harmadik, látszik című ciklusnál.
A versek csupa, innen-onnan összehordott mondatokból állnak, kettő-három esetenként kötődik olyan értelemben, hogy ugyanazt a helyszínt, jelenetet, mozzanatot írják le, de aztán a következő mondat már valahonnan egészen máshonnan jön, gyakran a mondat karaktere, funkciója is más, teszem azt egy helyszínleíró mondat után következik egy elvont fogalmakkal operáló kijelentés, aminek legalábbis első olvasásra semmiféle kötődése az előbbiekhez. Aztán következik egy újabb váltás, talán egy egészen másik helyszínen zajló jelenetet ír le. Valahogy így épülnek fel a versek. És a zárlat nem fog mindent világossá tenni, nem fogja egy nagyszerű költői mozdulattal az összes eddigit összefogni. Szóval maradnak az elvarratlan szálak, képtöredékek, amik különböző képekből hulltak ki.
De ez mégis egy felszabadító olvasmányt nyújt. Talán mert a nyelv mindvégig egy ismerős, hétköznapi nyelv marad. Könnyedén olvassuk tehát, és mégis minden egyes szó súllyal bír, éppen a mondatfolyamokban elhelyezett törések miatt, éppen azért, mert a várható, kiszámítható szövegfolyás mindegyre megtörik. Elváráshorizontunkkal szembemegy a szöveg alakulása, és éppen emiatt mindet visszamenőleg is értelmezünk-újraértelmezünk, egy vers során rendszerint többször is.


Olyan poétikai eljárása ez, amit Telepesek előszeretettel használnak. De ez a kötet már készen volt, amikor a Telep indult, semmiképpen nem gondolható, hogy Sopotnik a csapat találmányát vitte haza kikeverni a maga kis versvilágát, éppen fordítva: a Telep csoport meghatározó, alakító egyénisége volt Sopotnik.


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése